Silap ketua keluarga balik rumah tak peluk si isteri dan anak anak tapi ngadap hadap phone sampai terlena

Tak tahu mana yang silapnya, baru sahaja kahwin terus ada masalah rumah tangga. Bila pasangan nak betulkan keadaan, masing-masing mula tinggi suara.

Akhirnya anak lah yang akan jadi ‘penonton’ kes tikmam lidah suamai isteri! Allah rugilah kalau anda masih tak sedar silap anda endiri. Untuk renungan, bacalah perkongsian dari Ebit Lew ini dibawah.

Ya Allah berilah setiap lelaki dapat jadi orang Islam yang baik. Ketua kluarga yang bertanggungjawab. Zaman ini kita lelaki tak sedar isteri dan anak-anak ialah amanah Allah yang besar untuk kita pimpin masuk syurga..kasihan wanita dan anak-anak. Islam datang nasib wanita trbela. Darjat wanita ditinggikan. Sehinggakan beza seseorang dengan yang lain ialah takwa.

Muhasabah buat saya dan ketua kluarga. Kesilapan kita sebagai ketua kluarga. Marilah kita perbaiki diri kita supaya Allah sayang kita. Hanya untuk Allah sayang. Suami balik kerja terus keluar tak sampai 30 minit terus keluar rumah mai n bola, berbual dengan kawan-kawan, lepak sampai lewat pagi. Ada yang 3 dan 4 pagi baru balik rumah. Ya Allah sedihnya…

Suami masuk rumah tak peluk isteri dan anak-anak yang merinduinya, terlupa beri salam, pegang hp dan hadap hp sampai pecah hp.

Badan di rumah tetapi hati tiada di rumah. Isteri anak bercakap tak pandang muka mereka. Pandang muka keluarga ketika bercakap sunnah Nabi saw..mata dekat hp jer..

Suami langsung tak membantu isteri. Biar isteri ma sak se orang diri. Biar is teri basuh baju dan lipat baju seorang diri. Anak dah ramai akan tetapi langsung tak kisahkan anak-anak. Tak tolong ma ndi dan uruskan anak-anak. Sua mi tak faham hati isteri. Tak buat kejutan buat mereka. Tak sentuh tangan mereka. Tak peluk mereka dari belakang.

Tiada ucapan cinta dan sayang lagi.. Suami sibuk dengan kawan, tengok tv, main hp walau waktu malam sepatutnya tidur disebelah isteri tercinta.

Suami kasar bercakap melukakan hati isteri. Ba ran tak menentu dengan isteri dan anak-anak. Jadi boss besar semua order jer sampai. Tersilap atau terlambat marah. Tiada lagi erti sebuah keluarga Tak pernah ajak solat tahajud berjemaah. Tidak jadi imam. Tak pernah ajak buat Ta’lim rumah.

Love till jannah. Tapi tak tak pernah dengar fatihah isteri. Tak pernah cek wuduk isteri. Tidak ada suasana nasihat menasihati. Bagaimana ketua boleh jadi baik tanpa nasihat. Ukuran bahagia nama Allah yang disebut. Lagi banyak nama Allah disebut lagi bahagia. Kini banyak rumah sepi dari nama Allah. Di mana bahagia?

Tak menjadi motivator buat anak-anak. Sebagai ketua tak hargai orang yang berjuang buat kita. Kedekut dengan isteri. Ada suami beli motor besar. Kereta besar. Tapi tak tanya isteri apa dia nak.langsung tak beri duit belanja buat mereka. Nak beli pencuci muka pun takde.
Pakai duit isteri. Terlupa isteri cuma membantu. Beri nafkah tugas kita lelaki, mereka bukan bibik atau orang gaji.

Mereka lah bidadari yang akan bersama kita dalam syurga nanti. Berilah masa untuk mereka. Hargailah mereka. Suami tak bawa isteri berjuang di jalan Allah dan belajar ilmu. Sehingga isteri tiada fikir agama. Risau akhirat. ‘Setiap pemimpin akan ditanya atas apa yang dipimpinnya’ Ya Allah tiada daya upaya kami melainkan dengan pertolonganMu. Pilihlah setiap lelaki dapat belajar iman. Berjuang dijalanMu. Bantulah kami dalam membimbing keluarga kami

Sumber: Mingguan Wanita / empiremedianetwork

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*